• Open Science Network - Bielefeld University

© mrspopman - stock.adobe.com

OSN Semester Kick-off

Vortrag

Offene Wissenschaft (Open Science) hat zum Ziel, den Nutzen wissenschaftlicher Erkenntnisse und Forschungsdaten für die Wissenschaft und die Gesellschaft zu erhöhen.

Zu Beginn jedes Semesters lädt das Open Science Network der Universität Bielefeld zu einem Semester Kickoff ein. Die Veranstaltung wird in Englischer Sprache abgehalten und die die Gelegenheit bieten, die verschiedenen aktiven Open Science Initiativen an der Universität Bielefeld kennenzulernen und sich mit anderen interessierten Personen auszutauschen und zu vernetzen.

Das Semester Kickoff im Wintersemester 2022 fand am 24. Oktober 2022 online statt. Peter Kraker, Gründer und Leiter von Open Knowledge Maps, sprach über die Rolle von offenen Disovery Infrastrukturen.

Zur Präsentation.

#DontLeaveItToGoogle: How the Open Discovery Infrastructure Enables Innovation in Academic Search

Portrait of Peter Kraker

The Covid-19 pandemic has triggered an explosion of knowledge, with more than 750,000 papers published so far. At one point in 2020, scientific output on the topic was doubling every 20 days. Mainstream academic search engines such as Google Scholar are not built for such a situation. They work well if you know what you are looking for. But for anyone diving into an unknown field, it can take weeks, even months, to identify the most important topics, publication venues and authors. In the shadows of these giants, however, an alternative discovery infrastructure has been created, built on thousands of public and private archives, repositories and aggregators, and championed by libraries, non-profit organisations and open-source software developers. In my talk, I will show how this open discovery infrastructure has become the strongest driver of innovation in academic search, enabling the quick development of a variety of discovery tools during the pandemic. Specific consideration will be given to a crucial issue of the open discovery infrastructure, which is that most open systems are not sustainably funded.